Pedro Neves je portugalský klavirista, ktorý robí dobré meno hudobnému regiónu s bohatou tradíciou jazzu. Portugalské triá, hoci u nás možno menej známe, sú svojskou a veľmi sviežou alternatívou k trendom severského jazzu. Pár mien za zmienku z tohto európskeho juhozápadu, okolo ktorých sa formujú (alebo formovali) trojčlenné zostavy: Mário Laginha, Bernardo da Costa Sassetti Pais, Filipe Raposo alebo Ruben Alves s jeho kapelou Kolme. Tých produkcií je samozrejme viac, ale práve tieto mená klaviristov a skladateľov sa s Pedrom Nevesom spájajú najčastejšie. Aké špecifiká teda prináša táto hudobná kultúra a nakoľko je schopná emancipovať sa na veľkej scéne komorných jazzových zoskupení?
Pri počúvaní "Hindrances", v poradí štvrtého albumu pod taktovkou Pedra Nevesa ("Ausente", 2013; "05:21", 2016; "Murmuration", 2019), budete od prvých chvíľ unesení jeho priamočiarou a nevtieravou baladickosťou. Pre porovnanie s referenčným severským E.S.T. je melanchólia týchto kompozícií dosiahnutá menej pomocou experimentovania s fragilnosťou tónu, ale skôr pomocou veľmi prirodzeného plynutia hudby v často jej najelementárnejšej podobe. Postupy a gradácie nevybočujú z rámcov kompozícií pre akustické triá, no ich čaro spočíva v temperamente. Ten je zaujímavo prítomný aj v najjednoduchších harmóniách, oživuje každú notu a takty transformuje do južanského pulzu prílivov atlantického oceána.
Rytmickou kostrou albumu "Hindrances" je zohraté duo Miguel Ángelo na kontrabase a José Marrucho na bicích nástrojoch. Zvuk tejto zostavy je výborný. Nahrávka vyvážene pracuje so spektrom zvukov, aké nástroje ponúkajú bez toho, aby boli bicie, kontrabas či klavír exponované neprirodzenými technikami alebo elektrifikovanými skresleniami. Žiadne vstupy do vnútra piana, žiadne perkusívne prechádzky po korpuse kontrabasu, ani ťahanie slákom po okrajoch činelov! Pedro Neves, napriek tomu, že album nazýva „Prekážky“, tlmočí hudbu bez bariér. Necháva ju voľne plynúť, nevyčerpáva ju limitmi inštrumentálnych možností a ani z kompozičnej stránky neuniká do neprebádaných vôd.
To, že album je vlastne bez akýchsi prekvapení, že je ukážkou skvele zvládnutej kompozície klasického akustického tria, ho v podstate robí odporúčaniahodným. Hudba Pedra Nevesa je dospelá a racionálne pracujúca aj s tradíciou starších ľudových portugalských pesničkových foriem. V jej vyspelosti je aj mimoriadna kvalita. Ide totiž o suverénnu nahrávku suverénne pracujúceho hudobného telesa, ktoré tvorí umenie bez kalkulu, bez zbytočných exhibícií, teda bez prekážok!
Autor: Miroslav Haľák