Liečba detí, hudba a poézia môžu mať spoločné viac, ako sa na prvý pohľad zdá. Všetkým trom oblastiam sa Juraj Maxián venuje celý svoj život. Ako pediater lieči deti a ako muzikant zhudobňuje súčasnú slovenskú poéziu. Kapela Exfónia, ktorú rozbiehal ešte ako študent vysokej školy s kamarátom Ferom Horváthom, pôsobí na scéne už viac ako 30 rokov tak trochu mimo radar a nedávno prišla s osobitým albumom „Studio Paradís“ (Pavian Records).
„Studio Paradís“ je v najlepšom zmysle pokračovateľom odkazu slovenských hudobných legiend Deža Ursinyho, Jara Filipa či Andreja Šebana, ale berie si niečo aj z českého folku. Nie je preto prekvapením, že čerstvá štúdiová nahrávka, ktorá vznikala na Islande u basgitaristu svetovo uznávanej jazz-funkovej skupiny Mezzoforte, vychádza vo vydavateľstve Pavian Records. To sa už 30 rokov venuje vydávaniu toho najlepšieho z oblasti folku, slovenskej rockovej „klasiky", brnianskej alternatívy aj klasickej hudby a v jeho katalógu figurujú Iva Bittová, Vladimír Godár, Marián Varga, Pavol Hammel, Vlasta Redl, Vladimír Merta, Collegium Musicum a mnohí ďalší.
„Minulý rok sme vycestovali na Island s úmyslom, že keď odídeme na koniec sveta, odkiaľ sa nedá ujsť, tak je pravdepodobné, že za pár dní tam budeme schopní niečo nahrať,“ hovorí basgitarista Exfónie Fero Horváth. K islandskému štúdiu a jeho majiteľovi, hudobníkovi Jóhannovi Ásmundssonovi, sa Horváth dostal ako organizátor miestneho jazzového festivalu v rodných Demandiciach. „Bolo to miesto, kde Jaro Filip odohral posledný koncert svojho života. Zo slovenskej jazzovej scény u nás hrali všetci. Ale pozývali sme aj maďarských hudobníkov a práve cez nich som sa dostal ku kapele Mezzoforte, ktorí u nás zahrali v roku 2016. Spoznali sme sa vtedy bližšie aj ako rodina a keď sa neskôr naskytla možnosť ísť nahrávať do štúdia k ich basgitaristovi Jóhannovi Ásmundssonovi, neváhali sme,“ pokračuje Horváth.
V Exfónii okrem Juraja Maxiána a Fera Horvátha hrajú Pišta Lengyel (elektrická gitara), Peter Preložník (klávesové nástroje), Erich Boboš Procházka (ústne harmoniky) a Miro Hank (bicie nástroje). Všetci spoločne sa pred rokom vybrali na Island iba s ľahkými turistickými ruksakmi, keďže v Jóhannovom domácom štúdiu ich čakal cenný nástrojový antikvariát – hammondy z 50. rokov, harmónium švédskej výroby zo začiatku 20. storočia a tiež všetky Ásmundssonove basgitary, na ktorých vznikali zlaté dosky Mezzoforte. Jedenásť skladieb z albumu „Studio Paradís“ je tak v istom zmysle nielen odkazom na slovenských hudobných velikánov, ale aj poctou islandskej hudobnej scéne a kapele Paradís, ktorá v 70. rokoch vyšliapavala cestu pre neskoršie fenomény ako Björk či spomínaných Mezzoforte. Album „Studio Paradís“, ktorý si môžete vypočuť tuto, vyšlo v polovici októbra vo vydavateľstve Pavian Records, jeho krstnými otcami sa počas uvádzacích koncertov stali gitarista Matúš Jakabčic a spevák Peter Lipa a ako hostia sa pridali aj trubkár Ondrej Juraši a saxofonista Dávid Oláh.
Autor: Peter Motyčka podľa tlačovej správy
Foto: Peter Konečný