CD Light Of Blue: Lukas Oravec Orchestra nám predstavuje svoj debut
Slovenský trubkár, skladateľ, pedagóg a kapelník Lukáš Oravec iba prednedávnom nahral album, ktorým zaplnil medzeru na československej jazzovej scéne. CD „Light Of Blue“ je jeho novým projektom zloženým z popredných českých a slovenských jazzmanov. Konkrétne ide o Big Bandovú zostavu, čo je samo o sebe vzrušujúce.
Album je zložený z deviatich autorských kompozícií jednotlivých členov Oravcovho Big Bandu. Okrem lídra, sa na albume kompozične podieľal aj klavirista Ľudovít Kotlár a kontrabasista Peter Korman. Hlavným dirigentom a aranžérom orchestra je Pavel Klimashevsky, ďalej to boli Miroslav Hloucal, Luboš Soukup, Martin Uherek a Lukasz Rakalski. Mastering dostal na starosť český klavirista pôsobiaci v USA Pavel Wlosok.
Na úvod musím povedať, že album má vynikajúci zvuk, čo celkovo, ale hlavne v prípade big bandového obsadenia nie je samozrejmosť. Jednotlivé témy majú krásne aranžmány vychádzajúce z moderného mainstreamového jazzu. Big Band znie krásne nielen kvôli aranžérskemu umeniu jednotlivých aranžérov, ale aj preto, lebo ide u špičkových hudobníkov, ktorí majú mnohé skúsenosti s hraním vo väčších telesách. Všetky nástroje sa vzájomne výborne dopĺňajú a tvoria jeden živý organizmus. Nikto z účinkujúcich „nerazí svoju cestu“, naopak, hráči slúžia hudbe a dokonalo napĺňajú jej potreby.
Úvodná „Interwaltz“ Lukáša Oravca má chytľavý pulzujúci rytmus. Kontrast prichádza pri sóle sopránového saxofónu Mareka Kotaču, ktorý sa ocitá vo voľnejšej, otvorenej ploche, vďaka čomu vyniká farba jeho „sopránky“. V nasledujúcej balade „Jeanette“ sa dostávame do pokojnej atmosféry, ktorú fantasticky vystihuje krídlovka lídra. Oravec nesklamal ani pri sóle, ktoré je popretkávané bopovými linkami, jednoduchými melodickými motívmi. Toto všetko hrá krásne pod oblúkom a s teplou farbou, ktorá mi nesmierne imponuje. Svoje umenie tu predvádzajú aj jeho spoluhráči, ktorí excelentne pracujú s dynamikou a so zvukovosťou svojich nástrojov. Pred zadnou témou zaznieva swingujúci saxofónový špeciál, ktorý je logickým vrcholom témy.
„Blues 218“ je autorskou skladbou kontrabasistu Petra Kormana. Veľmi sa mi páči ako úvodné intro dychovej sekcie nadväzuje na predchádzajúcu baladu. Po nej nastupuje groovujúci pulz kontrabasu a klavíra, ktorý krásne podfarbuje Ševčík na bicích nástrojoch. Motivická „call and response“ téma má v sebe silný „spirit“ a „tlak“, ktorý je vygradovaný aj improvizáciami sólistov.
Album je v polovici rozdelený krátkou skladbou „Intro“ Ľ. Kotlára, ktorý tu hrá sám. V jeho hre je počuť vplyv Chicka Coreu, Herbieho Hancocka a Brada Mehldaua. Vynikajúco vytvára napätie a uvoľnenie tým, že rozvíja motívy na dlhšie frázy. Okrem toho má špecifický „touch“ a pekne strieda rôzne módy, čím udržiava poslucháča v pozore. „Souther Folk Sketch“ je Kotlárovou druhou skladbou na tomto albume. Ide o veľmi zaujímavú a na naše pomery neobvyklú skladbu. Ako už napovedá samotný názov, v téme je cítiť vplyv folkovej hudby, ale aj west coastu a modality.
Na CD nechýba známa Oravcova skladba venovaná zosnulému Martinovi Ďurdinovi „Moonday“. Táto krásna lyrická bossa nova znelého poslucháča určite nesklame ani v tejto verzii. „Piotrology“ je ďalšou známou témou Oravca. Modálna swingujúca téma nabrala v širšom obsadení nové farebné rozmery. Okrem aranžmánu sa mi tu veľmi páčia aj sólistické výkony, ktoré jasne odkazujú na velikánov ako napríklad John Coltrane, Wayne Shorter, Miles Davis, Freddie Hubbard či Lee Morgan. Kotlárov klavír výborne podporuje sólistov svojim Tynerovským „compingom“ a sadzbami.
"Zaranžovanie a prekomponovanie autorských skladieb a vydanie CD podporil z verejných zdrojov formou dotácie Fond na podporu umenia." S finančným príspevkom Hudobného Fondu."
Album „Light Of Blue“ je ďalším nesmierne kvalitným a umelecky vydareným počinom Lukáša Oravca. Som veľmi rád, že sa na československej scéne objavil nový Big Band s vlastným konceptom, kompozíciami a aranžérmi. CD je po všetkých stránkach na európskej úrovni. Ide o vývozný artikel, ktorý bude veľmi zaujímavé počuť na živom koncerte.
Dávid Oláh