Všetci hudobníci a hudobný pedagógovia veľmi dobre vieme, že hudobná teória dokáže otvárať dvere k hlbšiemu chápaniu hudby a následne inšpirovať k muzicírovaniu alebo komponovaniu. Je dôležitou súčasťou hudby, ktorú nemožno poprieť.
Ako hudobník, muzikológ a pedagóg sa už niekoľko rokov snažím priblížiť svet hudobnej teórie žiakom základnej umeleckej školy. Určite to viacerí pedagógovia aj rodičia poznáte, že deti navštevujú hodiny hudobnej teórie s hrôzou a často sa jej chcú za každú cenu vyhnúť. Hudobná teória by však nemala byť takpovediac iba povinná jazda a už vôbec by nemala deťom vzťah k hudbe znechutiť. Práve naopak, mala by ho budovať. Preto hľadáme všemožné spôsoby ako deti hravou formou zapojiť do hudobno-teoretického procesu, či už sú to rôzne hudobné hry, interaktívne úlohy, vizuálne a hudobné ukážky, prezentácie a mnoho ďalšieho. Často sme však odkázaní len na vlastné materiály alebo ich útržkovú selekciu. No práve teraz sa k nám dostáva vynikajúca pomoc vo forme Praktického sprievodcu hudobnou teóriou pre menších i väčších muzikantov, autora Miroslava Zahradníka, ktorý pod názvom Muzička a jej čarovný svet vychádza v týchto dňoch vo vydavateľstve A-knihy.
Hneď po nahliadnutí do tejto výnimočnej knihy ma očarila jej prehľadnosť, hravý jazyk a krásne ilustrácie. Presne to, čo dokáže udržať pozornosť detí a nezaťaží ich len heslovitými poznatkami a strohým nalievaním nezrozumiteľných informácii, ktoré sa deťom neudržia v pamäti. Jeden z hlavných problémov vyučovacieho procesu vidím v tom, že aj keď vytvoríme rôzne interaktívne hry, deti sa zahrajú, niečo sa naučia, ale následne to zabudnú. Muzička však na to pozná odpoveď, spája poznatky so sluchovým vnemom a hravou formou učenia prostredníctvom unikátnych pesničiek. Som presvedčený, že vďaka ním si deti budú vedieť poznatky osvojiť úplne prirodzeným spôsobom. Už len z textov piesní samotných sa vedia o hudobnej teórii veľmi veľa naučiť, piesne dokonca pracujú so skutočnými teoretickými okruhmi, či už ide o základy a spoznávanie nôt až po najväčšie strašidlá hudobnej teórie akými sú stupnice, intervaly a akordy! Pedagógovia si pri práci s touto knihou môžu slobodne vybrať, čo z daných okruhov budú s deťmi preberať v súlade s platnými osnovami a svoje hodiny môžu oživiť aj počúvaním alebo dokonca nácvikom piesní. Veď k dispozícii sú aj ich karaoke verzie.
Autor tohto hudobno-knižného sprievodcu, dlhoročný hudobný pedagóg, našiel recept ako aj zložité teoretické poznatky podať pútavou formou. Muzička však vyniká nielen rozsahom poskytnutých poznatkov, zároveň podnecuje k rozmýšľaniu a budovaniu kreativity prostredníctvom mnemotechnických pomôcok a jednoduchých otázok. Osobne v praxi hudobného pedagóga si uvedomujem, aké je dôležité, aby sme nechali deti aj samé premýšľať a objavovať tak svet hudobnej teórie. Pojem „hudobná teória“ neraz v deťoch a rodičoch podnecoval otázky: „Musím tam ísť?“ „Pán učiteľ a musí tam naše dieťa chodiť? Načo im to vôbec je? Veď ani ja som tej hudobnej teórii nikdy nerozumel!“.
Verím, že aj prostredníctvom knihy Muzička a jej čarovný svet sa tieto otázky a neporozumenie zmenia na odpovede typu: „Chcem chodiť na hudobnú teóriu, pretože sa tam veľa dozvedám o úžasnom svete hudby!“. Prajem si, aby sa táto unikátna kniha dostala medzi čo najviac detí a priblížila im tak čarovný svet hudby a hudobnej teórie a zároveň sa stala užitočným sprievodcom aj pre ich rodičov. Zároveň môže pedagógov prirodzene inšpirovať k tomu, aby deťom prinášali poznatky o hudobnej teórii s potešením a bez strachu!
Autor: Peter Dobšinský
Viac info na www.muzickadetom.sk
Miroslav Zahradník (1975) je muzikológ, hudobný pedagóg a hudobný publicista. Je autorom vysokoškolskej učebnice Základy jazzovej harmónie – princípy a súvislosti (UK Bratislava, 2018). Od roku 2002 je lektorom gitarovej hry (jazz, rock, blues, improvizácia, hudobná teória) v hudobnej akadémii Musicana v Bratislave, od roku 2016 vyučuje jazzovú gitaru na Súkromnom Konzervatóriu Dezidera Kardoša v Topoľčanoch. Aktívne pôsobí ako gitarista a skladateľ (jEzzSPRIT, SLOWHAND PROJECT, PoeticGARDEN, Bossa Rosa a i.).