Ako Erik Rothenstein rozospieval sovy
Saxofonista, skladateľ a aranžér Erik Rothenstein pozýva na zaujímavú exkurziu do Sovieho lesa, chráneného prírodného areálu v bratislavskej Petržalke. „Soví Les“ (alebo „Bubu Forest“) je preňho miestom rekreácie, oddychu, ale najmä nových podnetov. Tým vďačí za svoj Babele Beat Band, ako aj debutovú nahrávku, ktorá vyšla v košickom vydavateľstve Hevhetia.
Smerovanie kapely Babele Beat Band naznačuje samotný zložený názov: Babele ako popletenie jazykov (či tiež oslovenie detí v jazyku jidiš), Beat ako symbol groovu a Band ako výsledné prepojenie do zmysluplného celku. Zástupcovia rozličných národností sa možno medzi sebou nedokážu zhovárať materinskými jazykmi, no hudbe ako univerzálnemu jazyku rozumejú všetci. Takýmto spôsobom sa prepojili cesty viacerých Erikových spoluhráčov: vokalistky Dominiky Debnárovej, gitaristu Pavla Berezu, bubeníka Juraja Rašiho a basgitaristu Mateja Štubniaka. Aby bolo „prepletanie jazykov“ dokonalejšie, prizvali tiež viacero hostí, medzi nimi klaviristu Ľuboša Šrámeka, hráča na arabskej tamburíne riq Jána Oriška, perkusionistu Eddyho Portellu, hráča na darbuke Kirila Stoyanova a najmä špičkového sólistu na rozličných transylvánskych píšťalách Balázsa Dongó Szokolaya.
Pre lídra Erika Rothensteina nejde o prvé infikovanie jazzu etnickými prvkami zo strednej a východnej Európy, tieto kombinácie sa nachádzajú prakticky vo všetkých jeho predchádzajúcich projektoch. „Pôvodným zámerom bolo pracovať s koreňmi nášho regiónu, s karpatskou hudobnou tradíciou na báze prelínania viacerých hudobných štýlov,“ uvádza Rothenstein. „Chcel som pracovať s rôznymi hudobníkmi z tohto regiónu, ktorí by mali odlišný hudobný background a využiť skúsenosti z jazzu i klezmeru. A tiež prepojiť muzikantov, s ktorými si budem rozumieť na pódiu i ľudsky. Skúšali sme experimentovať s nepravidelnými balkánskymi rytmami, ľudovými melódiami ale i s elektronikou a vsúvať ich do nových súvislostí.“
„Soví Les“ / „Bubu Forest“ sa neobjavuje len v názve projektu, ale zvuky lesa a sovieho húkania nájdu poslucháči aj medzi samotnými skladbami. Trojica z nich vychádza z ľudových prameňov – východoslovenská Padá dižď, rumunská Botosanka a seferdská Dos Amantes. Dopĺňajú ich autorské kompozície Erika Rothensteina a Juraja Rašiho na texty Zuzany Vasičákovej Očenášovej. A keďže pandemické obdobie neumožnilo novému zoskupeniu stretávať sa na koncertných pódiách, viaceré skladby vznikli priamo v štúdiu. Jednou z mála možností počuť skladby „Sovieho lesa“ naživo bolo augustové vystúpenie Babele Beat Band v rámci Hevhetia ShowCase & Jazzbus 2021 na pôde Slovenského rozhlasu.
Priaznivci Erika Rothensteina si na prvé počutie všimnú, že tento vynikajúci hudobník i aranžér novým projektom v istom zmysle prekročil svoj tieň: „Chcel som spraviť niečo, čo by malo výraznejší pesničkársky nádych. Bol to najväčší posun oproti doterajšej jazzovej tvorbe. To znamená, aby boli skladby spevné s dohodnutými groovmi, opakujúcim sa refrénom a podobne. Zároveň som však chcel zachovať plochy pre improvizáciu. Trochu som premýšľal aj nad odlišnou harmonickou koncepciou, k čomu ma inšpiroval náš bubeník Juraj Raši – prearanžovaním skladby Dunaj a ja mi dal podnet k práci s novými zvukmi, rytmom a formou.“
Vydanie nahrávky z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Autor: Peter Motyčka (podľa tlačovej správy)