Report: The Danish Radio Big Band feat. Kálmán Oláh

Report: The Danish Radio Big Band feat. Kálmán Oláh
jazz.sk

13. október, 19.30h., Bratislava, Veľká sála Slovenského rozhlasu
 

Úvodné intro, prvé tóny, plný big bandový zvuk na zahriatie a úsmev na tvári. To je presne to, prečo som tu. Vstupná skladba dáva pocit istoty z nasledujúceho hudobného zážitku. Prichádza klavirista, hviezda večera Kálmán Oláh a zároveň komponista, ktorý vyplní dnešný priestor vlastnými skladbami.
 

Avšak po odznení druhej skladby som sa márne snažil zvukovo diferencovať jednotlivé nástroje od hlasnejšej sekcie trombónov, dúfajúc, že zvukár sediaci o dve miesta nižšie mi v tom pomôže. Nestalo sa. Bubeník musel hrať tak potichu, že miestami zanikal, pričom sa vytváral dojem nedostatočného ťahu, súdržnosti a spolupráce celej rytmickej sekcie. Vďaka nekorigovaným zvukovým nedostatkom sa lyrické pasáže Oláhových klavírnych kompozícií, kde mal autor zjavnú snahu kompozične sceľovať jednotlivé časti svojich skladieb strácali v poslucháčoch, ako v čiernej diere. Percepčná hudobná skúsenosť a predstavivosť obecenstva išla v tom momente na plné obrátky. O klavírnom zvuku jeho plastičnosti a farbe škoda hovoriť.

Dramaturgicky išlo prevažne o jednotlivé časti väčších kompozičných cyklov. Najmä v druhej polovici koncertu sa schématicky striedali plochy postavené na tématickej práci dychovej sekcie, farebnosti jej jednotlivých nástrojových skupín s prácou klavírneho tria. Zväčša v strednom tempe a menej, čo po niekoľkých skladbách mohlo priniesť menší útlm. Dokonca sám dirigent nás v miernej agónii postrašil, že nám zahrajú zvyšných sedem častí osem časťového cyklu. A niektoré aj dva krát.

 

Nemôžem posudzovať kvalitu Oláhových kompozičných celkov, nakoľko ich nepoznám, ale vďaka samotnému výberu sa javili veľmi podobne, k čomu výrazne prispela aj spomínaná zvuková absencia klavíra. Vyzdvihujem Oláhove kompozičné atribúty polymodálneho spracovania, zložené rytmy, polyrytmy a priam orientálne, s nadhľadom spracované témy. Oláhová hra s klavírnym triom je jeho doména, ktorú sme nemali šancu si vychutnať.

 

Najdokonalejším zážitkom bol samotný interpretačný prínos jednotlivých sólistov orchestra. Radosť z vlastnej hry, komunikácia s obecenstvom, zjavná kolegialita medzi členmi. Ďalej dokonalá súhra jednotlivých sekcií, intonácia, brilantná rytmická presnosť, dynamika a práca so zvukom. To všetko sú kvality Danish Radio Big Band a je badateľné, že toto teleso vykazuje pravidelnú činnosť.
Posledná a zároveň jediná skladba z iného, severského súdka, ktorá nebola z pera klaviristu Kálmána Oláha pozdvihla náladu nielen orchestru, ale aj poslucháčom. Chlapci zo severu a jedna dáma za trombónom nám tak pripravili spomienku, ako vyzerá potešenie z obyčajného, radostne naladeného mainstreamu.

Napriek všetkým spomínaným negatívam som veľmi rád, že som sa zúčastnil. Počuť v dnešnej dobe a u nás big band, sedemnásť členné teleso svetového formátu naživo s takmer 40 ročnou históriou, tomu hovorím zážitok!
 

Foto: Rudolf Baranovič

Vladimír Valentovič

Galéria

DSC_2976.jpg
DSC_2981.jpg
DSC_2984.jpg
DSC_2988.jpg
DSC_2989.jpg
DSC_2993.jpg
DSC_2996.jpg
DSC_2999.jpg
DSC_3002.jpg
DSC_3014.jpg
DSC_3016.jpg
DSC_3022.jpg
DSC_3027.jpg
DSC_3034.jpg
DSC_3044.jpg
DSC_3058.jpg
DSC_3060.jpg
DSC_3063.jpg
DSC_3066.jpg
DSC_3072.jpg
DSC_3074.jpg
DSC_3079.jpg
DSC_3083.jpg
DSC_3100.jpg

 

 

Ďalšie články

Recenzia CD: Lukáš Oravec Quartet Bob Mintzer ALI
Trubkár Lukáš Oravec sa na slovenskej jazzovej scéne zjavil ako blesk z jasného neba. Jeho...
Jazzman týždňa: Duke Ellington
Americký skladateľ, dirigent a klavírista Duke Ellington patrí medzi najvplyvnejšie osobnosti jazzu...
Lukáš Oravec: Aranžmány, ktoré hráme, sú pre mňa asi najťažšie, aké som kedy v big bande hral
Pred pár dňami som sa stretol s trubkárom Lukášom Oravcom a pri tejto príležitosti som sa s ním...
Vo štvrtom kole Jazz START UP podporili čitatelia jazzovú tradíciu
Tento týždeň sme ukončili hlasovanie ďalšieho, v poradí už štvrtého kola súťaže Jazz START UP...
Nový album Jany Gavačovej vzniká v Paríži
Po medzinárodnom štúdiovom debute „Biele Noci“ (Hevhetia 2018) a albume „Almázia“ (Hudobný fond...
Kamasi Washington konečne na Slovensku
Len pred niekoľkými týždňami sme upozorňovali na amerického saxofonistu Kamasiho Washingtona, ktorý...
Hlási sa Miloš Železňák
Na domácej hudobnej (nielen jazzovej) scéne pribudne každoročne celkom slušný počet nových...
Za Martialom Solalom
Kým v novembri mnohých zaskočili odchody amerických velikánov Quincyho Jonesa a Roya Haynesa,...