Súťaž Jazz START UP 2022 má svojho víťaza!
Len výnimočne sa stane, že zavádzajúci býva samotný nadpis článku. V tomto prípade ostáva pravda niekde na polceste, keďže v nedeľu 13. 2. 2022 sa rozhodlo nie o jednom, ale o viacerých víťazoch súťaže pre mladé jazzové talenty, ktorú po deviatykrát vyhlásil portál Jazz.sk v spolupráci s Rádiom Devín. Keďže som patril medzi členov odbornej poroty, prinesiem niekoľko postrehov takpovediac z prvej ruky.
Koncert finalistov Jazz START UP v Slovenskom rozhlase v Bratislave prebehol tak trochu „inkognito“, keďže vzhľadom na aktuálnu situáciu ho fyzicky sledovala len hŕstka organizátorov, technikov, porotcov. A samozrejme členovia samotných kapiel, ktorí tvorili aspoň skromné publikum, aplaudujúce svojim hudobným súperom. Našťastie live stream prenos na stránkach www.facebook.com/slovakjazz ako aj www.facebook.com/radiodevin.rtvs/, ktorý bolo možné sledovať naživo i z archívu, zaznamenal pomerne slušný záujem o súťaž ako aj o samotný slovenský jazzový dorast.
Vystupovať pred prázdnym auditóriom určite nepridá žiadnemu umelcovi na odvahe a v zákulisí bolo preto badať isté napätie pred nie úplne tradičným súťažným vystúpením. Za mnohých to vyjadril jeden z prítomných hudobníkov, ktorý na margo uvoľnenia atmosféry a „zabalenia“ celého podujatia prehlásil, že on si chce v prvom rade dobre zahrať a zamuzicírovať. Bolo sympatické, že mladí jazzmeni vnímali svoju účasť ako poslanie a niečo, čo ich vnútorne napĺňa. Po krátkom príhovore moderátora Jána Sklenára a hlavného organizátora Borisa Čellára vystúpilo zoskupenie Lenka Gálisová Quartet, vedené nitrianskou speváčkou a herečkou Lenkou Gálisovou. Na ploche troch štandardov (Moody's Mood for Love, ktorú si spevák Eddie Jefferson odvodil z legendárneho hitu Jamesa Moodyho, That's All z veľkého amerického „Songbooku“ a Lonely Woman klaviristu Horace Silvera) predviedla speváčka pozoruhodnú predstavivosť i orientáciu v mainstreamovom štýle. Porota vyzdvihla najmä potenciál kvarteta, ktorému v danom štádiu najväčšmi prospeje koncertné hranie a vzájomná interakcia. Tá bola v rámci kvarteta na veľmi slušnej úrovni, hoci výraznejšia citlivosť k speváčke v určitých momentoch, ako aj práca s dynamikou, by zoskupeniu určite prospeli. Cenu „Live Performance“ si kvarteto odnieslo zaslúžene a možnosť účinkovania na viacerých domácich festivaloch (Medzinárodný jazzový festival Košice, Mikulášsky Jazzový Festival, Trnavský Jazzyk, Pet Jazz) pomôže kapele dostať sa do povedomia.
Lenka Gálisová Quartet (Foto: Rudolf Baranovič)
S nasledujúcim súťažiacim sa nitrianske kvarteto podelilo aj o „Cenu Beyerdynamic“, umožňujúcu nákup produktov Beyerdynamic od spoločnosti BaSys. Po akustickom kvartete priniesli Adrián Filip Quartet zo Žiliny doslovne smršť. Kapele vedenej mladým, len devätnásťročným basgitaristom Adriánom Filipom by zaiste prospelo „ubratie plynu“ v zmysle zjemnenia a vzájomného počúvania sa. Pôvodné kompozície komunikatívneho groovujúceho fusion sa k poslucháčovi dostali v podobe zvukovej masy s prehlušujúcou tvrdosťou bicích nástrojov. V tej zanikal aj ťažšie zrozumiteľný tón lídrovej šesťstrunovej basgitary či nápadité sóla saxofonistu Mateja Nováka. V každom prípade, porota ocenila potenciál kapely „Cenou Beyerdynamic“ a snáď možnosti koncertovania v lepších budúcich mesiacoch pomôžu kapele v hľadaní vlastného zvuku.
Adrián Filip Quartet (Foto: Rudolf Baranovič)
Poukaz na dva dni strávené v profesionálnom nahrávacom Štúdiu J v Trnave a vydanie oficiálneho debutového albumu pod záštitou vydavateľstva Pavian Records si v nedeľu večer odnieslo medzinárodné zoskupenie Reháková Knight Group. Zvukovosť flauty Márie Rehákovej si nádherne „sadla“ s tenorsaxofónom Sama Knighta a samotná „cool“ farebnosť upútala na prvé počutie. Rytmicky i melodicky spletitý pôvodný materiál dával líderke zabrať (v rámci flautových improvizácií či nie úplne najistejšieho speváckeho výrazu), ale predovšetkým kolorit aranžovaných úsekov porotu presvedčila, že album slovensko-česko-britského zoskupenia by mohol byť obohatením (nielen) domácej scény. Sympatickú a usmievavú hudobníčku táto možnosť pri preberaní ceny zjavne zaskočila, hoci ako sama priznala, materiál na album už nejaký čas pripravujú…
Mária Reháková a Sam Knight (Foto: Rudolf Baranovič)
Ostáva len dúfať, že obdobie dvojročného kultúrneho pôstu pomaly končí a že mladé (i služobne staršie) jazzové kapely začnú čoskoro okupovať domáce klubové či festivalové scény. To všetko sa snáď kvantitatívne, ale najmä kvalitatívne odrazí na jubilejnom desiatom ročníku Jazz START UP.
www.facebook.com/radiodevin.rtvs/
Účastníci Jazz START UP (Foto: Rudolf Baranovič)
Autor: Peter Motyčka
Fotografie: Rudolf Baranovič