Rádiohlavy ohlasujú jazzových finalistov
Už po desiatykrát sa budú ocenenia Radio_Head Awards, ktoré vznikli v roku 2008 ako opozitum k oceneniam Slávik či Aurel, týkať aj jazzových albumov. A hoci sa sošky s hlavou v tvare rádia skloňujú predovšetkým s alternatívnou popovou či rockovou hudbou, jazzmani si v rámci uplynulých ročníkov vydobyli svoje miesto a verím, že inak tomu nebude ani tento rok.
Domáci umelci sa môžu do zápolenia o najlepší jazzový album zapojiť v podstate dvakrát. Cenu ESPRIT má v rukách medzinárodná odborná porota, ktorá prezradí meno víťaza počas osláv Medzinárodného dňa jazzu, prebiehajúcich pod záštitou UNESCO. V nedeľu 30. apríla 2023 prebehne už jedenásty ročník tohto čoraz úspešnejšieho a rešpektovanejšieho podujatia. Víťazov Radio_Head Awards v hlavných kategóriach (Album roka, Skladba roka, Debut roka, Objav roka), ako aj v žánrových kategóriách sa tento rok dozvieme v piatok 17. marca 2023. Kým o víťazoch hlavných kategórií Radio_Head Awards rozhodujú poslucháči, laureátov žánrových kategórii (kam patrí aj jazz) určuje odborná porota zložená z domácich publicistov, redaktorov či promotérov.
Práve odborná porota (jej zloženie je až do vyhlásenia výsledkov tajné) vybrala z 24 nominovaných albumov päť finalistov. Gitarista a aranžér Matúš Jakabčic prevádzkuje medzinárodný CZ-SK Big Band už takmer dve desaťročia (budúci rok bude orchester oslavovať „okrúhliny“ a z novembra 2006 pochádza ich pamätný záznam s Harrym Sokalom z viedenského RadioKulturhaus). Špičkový rakúsky saxofonista hosťuje aj v bonusových koncertných trackoch aktuálneho dvojitého albumu „Room#555“ (vlastný náklad). Jeho základ tvoria nové skladby lídra, ako aj klaviristu Ľuboša Šrámeka, trombonistu Michala Motýľa a saxofonistu Erika Rothensteina. „Na nahrávaní som použil dve zostavy big bandu,“ hovorí Matúš Jakabčic. „Veľkú, s plným počtom štyroch trúbok, štyroch trombónov, piatich saxofónov a rytmikou a menšiu, s ktorou ostatné roky väčšinou zvykneme vystupovať. Som rád, že sme okrem mojich vecí nahrali aj skladby členov orchestra. Album tak pôsobí pestrejšie a zaujímavejšie.“
S menom saxofonistu a vynikajúceho aranžéra Erika Rothensteina sa spája aj album „Schumann Resonance“ (Bebe Rebe). „Schumannova rezonancia“, označenie tepu Matky Zeme, dalo názov nového Rothensteinovmu projektu nielen s domácimi hudobníkmi, ale aj s hosťujúcim španielskym flautistom Jorgem Pardom. Legendárneho hosťa má na svojom albume aj saxofonista Nikola Bankov. Svoj album „Dream Chaser“ vydal v nórskom vydavateľstve AMP Music & Records a prizval naň trubkára Randyho Breckera, niekoľkonásobného držiteľa ceny Grammy. Hudba mladého saxofonistu je dobrodružná, bujná a silná: je to hudba pre novú generáciu, hudba, ktorá dokáže inšpirovať a nadchnúť. Spája chytľavé melódie s hlbokými groovmi a elektronikou.
Dlhoroční hudobní partneri – saxofonista Nikolaj Nikitin a klavirista Ľuboš Šrámek, vydali pod overenou značkou Altar svoj piaty album „Directions & Connections“ (HLAVA XXII). „Hľadal som posun smerom k novému zvuku,“ konštatuje Nikolaj na margo albumu. „Ten vychádzal jednak z nového obsadenia (husle a marimba), ale aj z experimentovania s efektami. Kompozične ho cítim ako prirodzené smerovanie, ktoré u mňa sprevádzajú vplyvy komponovanej hudby druhej polovice 20. storočia. Najväčší posun vnímam práve v obrazotvornosti, ktorú posúva u mňa práca s tanečníkmi, scenáristami a skúsenosť s filmovou hudbou.“
Prekvapením medzi päticou finalistov je sólový klavírny album „Krížna cesta“ (Hudobný fond). Klavirista Ondrej Krajňák na jeho ploche medituje nad sériou zastavení Krížovej cesty spôsobom, v akom nemá na domácej scéne oponenta. Práve toto je priestor a scenéria, na ktorej sa dokáže Krajňák naplno otvoriť (podobne to dokázal pred rokmi na vynikajúcom albume „FOREVERNEST“). Jeho autentické svedectvo možno nie je natoľko efektné, aby oslnilo porotcov, no „Krížna cesta“ patrí k najvýraznejším zvukovým obrazom posledného desaťročia!
Autor: Peter Motyčka