Keith Jarrett - CD La Fenice: Sólový koncert klavírneho génia

Keith Jarrett - CD La Fenice: Sólový koncert klavírneho génia
Dávid Oláh
Iba 19. októbra tohto roka bolo oficiálne vydané najnovšie dielo Keitha Jarretta. Dvojalbum "La Fenice" klaviristu, ktorého netreba asi nikomu kto sa zaujíma o jazzovú hudbu zvlášť predstavovať, sa síce nesie v klasickom „Jarrettovskom“ koncepte, ale na druhej strane je zaujímavé prienikom jednotlivých hudobných polôh, ktoré sú pre hudbu tohto umelca typické.
 
Nahrávka je záznamom zo živého koncertu z talianskeho mesta Venice, kde Jarrett v roku 2006 predviedol svoje majstrovstvo sólového vystúpenia. Hudbu možno rozdeliť do dvoch základných skupín – otvorená, voľná improvizácia a interpretácia tradičných ľudových skladieb a jazzových štandardov. Jarrett sa na prvej nahrávke „Part I“ predstavuje ako súčasný klasický avantgardný improvizátor. Po úvodných jedenástich minútach virtuozity, disonantných harmónií, melódií a zložitých rytmoch sa dostáva do polohy baladického jazzového klaviristu. V nasledujúcej „Part II“ sa opäť vracia do free jazzovej polohy, ktorá má však iný groove, feeling, a hlavne kratšiu minutáž. „Part II“ sa nesie vo veľmi peknom groovovom rytme a štýle hry, ktorý osloví nielen jazzového fanúšika, ale kohokoľvek, kto má rád blues a všetky ďalšie žánre, ktoré sa z neho vyvinuli. Jarrett nás hypnotizuje krásnou basovou linkou ľavej ruky, ktorú s jemnými variáciami hrá počas celej skladby. Konverzácia jeho rúk má úžasnú hudobnú logiku, dynamiku a lyriku. Nechýbajú tu rôzne jednoduché pentatonické motívy, bluesové riffy a systém improvizácie call and response.
 
„Part IV“ má tentokrát swingový rytmus. Na striedačku nás tento klavírny mág ponorí do svojich baladických hlbokých harmónií a krásnych melodických nápadov v „Part V“. Pokračuje sa relaxačnou interpretáciou skladby „The Sun Whose Rays“, na ktorú následne v rovnakom koncepte voľne improvizuje. Líder nás počas tohto CD prevádza najrôznejšími hudobnými cestičkami a cestami, ktoré sa navzájom nevyrušujú. Nechýba tu ani tradičná bluesová dvanástka v klasickom štýle boogie-woogie, pri ktorej máte chuť si zatancovať.
 
 
Jarrett opäť predvídateľne vyrovnáva dramaturgiu muzikálovou baladou „My Wild Irish Rose“. Nemožno mu však uprieť jej fenomenálnu interpretáciu. Na rad prichádza mainstream – jazzový štandard „Stella By Starlight“ plný krásnych bopových liniek, citácií, basových liniek a doubletimeov, z ktorých sa mi ježili chlpy na tele. Album sa končí skladbou „Blossom“, ktorá v sebe nesie kombináciu všetkých ostatných prístupov z tohto CD. 
 
Keith Jarrett ani tentokrát nenahral album, ktorý by bol niečím novým, alebo výnimočným. O to mu však ani evidentne nešlo. Je to umelec, ktorý má svoj geniálny štýl a herný prejav naplno rozvinutý od začiatku svojej kariéry. Je teda iba na jeho fanúšikoch a poslucháčoch, aby rozhodli, či ich jeho hudba ešte stále oslovuje.
 
 
Dávid Oláh 

 

 

Ďalšie články

Jazzman týždňa: Keith Jarrett
Svoju hudobnú kariéru rozbiehal s Art Blakeyom, Charles Lloydom a legendou jazzu Miles Davisom...
ECM remastruje historické nahrávky
Vychýrené nemecké vydavateľstvo ECM Records sa podujalo na reedíciu svojich siedmich historických...
Keith Jarrett a Charlie Haden na novom albume ako duo
Vydavateľstvo ECM Records oznámilo príjemnú správu pre všetkých fanúšikov klaviristu Keith Jarretta...
Nový album Keitha Jarretta a jeho tria je vonku
Minulý týždeň privítala svetová jazzová scéna nový prírastok do rodiny. Legendárny americký...
Meno Oscara Petersona má odteraz ešte väčší cveng
Za veľkou mlákou si dokážu ceniť a vážiť významných jazzových rodákov. O všeobecnej úcte, akú...
Balkán zanecháva stopy aj v našich končinách
V predvianočných týždňoch sme viackrát upozorňovali na množstvo zaujímavých nahrávok, ktorými nás...
Goodbye jazz made in 2024
Prvý týždeň nového roka 2025 máme úspešne za sebou a neostáva ako zrekapitulovať domáce jazzové...
Podmanivé Piesne zo Štefánky
Aj človeka, ktorý pozorne sleduje domácu hudobnú scénu, prekvapia na sklonku roka albumy, ktoré...