K histórii slovenského jazzu - XI. časť
V seriáli 'K histórii slovenského jazzu' sme sa stretávali s textom obšírnejšie spracovanej histórie slovenského jazzu. ktorý napísala Doc. Yvetta Kajanová, PhD. V jedenástich častiach boli spomenuté najdôležitejšie mená a udalosti, ktoré sa v historickom kontexte (do 90tych rokov) úzko spájajú so slovenskou jazzovou scénou.
Literatúra a spisba o jazze na Slovensku
Roku 1980 vychádza prvý zväzok Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby, část věcná, Supraphon Praha 1980, ktorý bol výsledkom kolektívnej práce viacerých autorov, najmä však českých teoretikov - Antonín Matzner, Ivan Poledňák a slovenského autora Igora Wasserbergera (1983 - 2. vydanie). Tým boli položené základy encyklopedickej práce v oblasti modernej populárnej hudby a jazzu na Slovensku. Encyklopédia mala tri zväzky. Prvý zväzok obsahoval vecné heslá, druhý zahrňoval osobnosti svetovej scény, na treťom zväzku - osobnosti československej scény (Supraphon, Praha 1990) sa podieľali zo slovenských autorov I. Wasserberger, L. Šoltýs, J. Kinček. Encyklopédia odborne erudovane spracovávala problematiku v oblasti modernej populárnej hudby a jazzu a na niekoľko rokov pomohla pracovníkom v kultúre, masmédiách a školstve hlbšie sa zorientovať v danej sfére. Celkovo väčšia plocha a aj odborne viac do hĺbky je spracovaná oblasť jazzu, menej rocku, folku a country and western a populárnej hudby. Ďalším pokračovaním bol Slovník slovenského jazzu z pera Yvetty Kajanovej, ktorý vydalo Hudobné centrum v roku 1999 a o rok neskôr jeho modifikovanú verziu v anglictine pod názvom The Book of Slovak Jazz (Music Centra 2 000). Viaceré z týchto hesiel Hudobné cetrum dodnes využíva na svojej webovej stránke.
V polovici 80. rokov sa objavujú nové osobnosti v oblasti publicistiky a muzikológii, venovanej modernej populárnej hudbe a jazzu. Niektorí z nich boli i odborne pripravení ako absolventi Hudobnej vedy Filozofickej fakulty Univerzity Komenského, alebo Hudobnej teórie Hudobnej fakulty Vysokej školy múzických umení - Natália Bajcurová, Pavol Beka, Marian Jaslovský, Yvetta Lábska-Kajanová, Branislav Slyško... Ďalší sa realizovali najmä v publicistickej sfére Vladimír Brožík, Juraj Čurný, Richard Müller, Iveta Pospíšilová, Patrick Španko... Koncom 8O. rokov sa väčšia pozornosť venuje nekomerčnej propagácii modernej populárnej hudby a jazzu. Vydávajú sa publikácie v anglickej jazykovej mutácii, v 90. rokoch sa o tento druh propagácie zaslúžilo Hudobné informačné stredisko Hudobného fondu, Slovenská jazzová spoločnosť. Vzniká viacero dizertačných a diplomových prác k jazzovej tématike (I. Wasserberger, P. Breiner, Kajanová, F. Turák, A. Rebro, Z. Vachová...), ale aj príležitostné monografie k jazzovej problematike (I. Wasserberger, Y. Kajanová, F. Turák).
Doc. Yvetta Kajanová, PhD