Jubilejný Jazz START UP: večer víťazov bez porazených

Jubilejný Jazz START UP: večer víťazov bez porazených
Peter Motyčka

Presne, ako som pred niekoľkými dňami uviedol v upútavke na nedeľný finálový večer Jazz START UP: bolo to napínavé do poslednej sekundy. Teraz nemyslím len samotné jazzové zápolenie, ale aj to, čo koncertu v Štúdiu 5 bratislavského Slovenského rozhlasu predchádzalo.

 

Mnohí si nervózne „ohrýzali prsty“ a s napätím sledovali znovuzrodenie Francúzov, ktorí v druhom polčase doslova „vstali z popola ako bájny Fénix“, alebo nekonečne trvajúce predĺženia a konečné rozstrely. Veru, šampiónom mohol byť len jeden, hoci si to obaja zaslúžili. A čosi podobné sa udialo len niekoľko minút po vyhlásení nového svetového majstra. Presne o siedmej hodine večernej naštartoval moderátor Ján Sklenár jubilejný desiaty ročník zápolenia mladých jazzových talentov Jazz START UP. Aj keď v tomto prípade by som výraz „mladých“ nahradil skôr „novými“ talentami, keďže vekový priemer v jednotlivých zoskupeniach značne stúpol.

 

Ale pekne poporiadku. Súťažiacich, porotu i divákov privítal aj gitarista Boris Čellár z portálu Jazz.sk, ktoré podujatie v spolupráci s Rádiom Devín organizuje. A potom nastúpila hudba. Kompozície breznianskeho tria Voľná plocha vychádzali z nápaditých basgitarových figúr Radoslava Bútoru, do ktorých gitarista Rastislav Černák vstupoval zvukomalebnejším i priamočiarejším spôsobom. Bubeník Juraj Kriváň sa do konverzácie zapájal citlivo, miestami dokázal aj pritvrdiť. Hoci tituly ako Tri100 hrmených, Trpkosladkô a Jalovica by snáď evokovali rázovitejší prístup poznačený folklórom, ocenil som vlastný pohľad na vec a porota rovnako ocenila tvorbu Voľnej plochy „Cenou Beyerdynamic“ od spoločnosti BaSys, vďaka ktorej si členovia môžu prilepšiť audiotechnikou tohoto špičkového výrobcu.

 

 

V istom zmysle striedmejšiu zvukovosť breznianskeho tria vystriedalo zvukovo plnokrvné košické kvinteto the Bureau. Vynikajúcim homogénnym zvukom s tandemom dychových nástrojov a zvonivých klávesov upútalo na prvé počutie. Nehovoriac o bezchybnej pulzácii bubeníka a lídra kapely Štefana Faška. Na tomto mieste musím vyzdvihnúť majstrovstvo zvukára Petra Szabadoša, ktorý dokázal odhadnúť potenciál všetkých účinkujúcich a vyčaroval kapelám skutočne dokonale vyvážený zvuk. Nehovoriac o pohode a dobrej nálade, ktorá z neho sršala na každom kroku. Klobúk dole, zvukový majstre!

 

 

Počas vystúpenia the Bureau sa mi nechcelo veriť, že v danej zostave (Daniel Hančikovský – trúbka, Radovan Česnek – tenorsaxofón, Daniel Tresa – klávesové nástroje, Gregor Chalupecký – basgitara, Štefan Faško – bicie nástroje) funguje kapela len tri mesiace! V ich prejave bolo cítiť rešpekt pred tradíciou, hoci v aktualizovanej súčasnejšej podobe. Predstavou je v prvom rade komunikatívna hudba, bez prídavných barličiek či znížených estetických nárokov. Legendárna skladba Lotus Blossom trubkára Kennyho Dorhama zaznela v živelnej podobe Freddieho Hubbarda a hoci frázovanie chytľavej témy v podaní saxofonistu s trubkára miestami drhlo, náznak pri hľadaní spoločnej cesty a vlastného zvuku the Bureau bol zrejmý. Právom im prischla „Cena za živé vystúpenie“ s možnosťou účinkovania na domácich festivaloch. Určite ich príďte povzbudiť na Medzinárodný jazzový festival v Košiciach, Mikulášsky jazzový festival, Trnavský Jazzyk či na bratislavský Pet Jazz!

 

 

Najlepšie na koniec? Kvarteto vedené kubánskym tenorsaxofonistom Israelom Mrazikom Figueredom by asi nebolo úplne spravodlivé porovnávať s predchádzajúcimi kapelami, pretože viacerí jeho členovia patrili k domácim harcovníkom. Keďže sa líder objavil na Slovensku len pred niekoľkými mesiacmi, určite mu treba nechať priestor a čas na „porozhliadnutie sa“. Ako sám prehlásil, s obdivom vzhliada k slovenským jazzmanom (počas krátkeho rozhovoru menoval Radovana Tarišku a Klaudia Kováča) a vďaka Jam Sessions v bratislavskom Kafe Scherz sa mu naskytla príležitosť spolupráce s tamojším „domovským“ kontrabasistom Jurajom Kalászom, gitaristom Petrom Palajom a bubeníkom Marcelom Kóňom, s ktorými sa predstavil aj v nedeľu 18. decembra v Bratislave.

 

 

Figueredovmu prejavu prakticky niet čo vytknúť: horizontálna línia sól zdôrazňovala melodickú predstavu saxofonistu (u nás zriedka počutý „storytelling“) a práve v tomto smere našiel dokonalého partnera v gitaristovi Petrovi Palajovi. „Prikorenenie“ načrtnutej mainsteamovej línie afrokubánskym feelingom a zvýraznenie celkového temperamentu by jeho hru ešte väčšmi ozvláštnilo a zexkluzívnilo. Vo svojom veku (má len 26 rokov) je však Figueredo obrovským prísľubom a obohatením domácej scény a verím, že o ňom ešte budeme veľa počuť. Napríklad aj prostredníctvom debutového albumu, ktorý by mal uzrieť svetlo vďaka „Hlavnej cene“ START UP – dvojdňovému nahrávaniu v profesionálnom Štúdiu J a spolupráci s vydavateľstvom Pavian Records.

 

 

Sláva víťazom – česť porazeným? Jubilejný ročník Jazz START UP našťastie nemal porazených a každý, kto tento výnimočný nedeľný večer zažil akýmkoľvek spôsobom, to môže len potvrdiť.

 

Autor: Peter Motyčka

Fotografie: Rudolf Baranovič

 

Galéria

Jubilejný Jazz START UP: večer víťazov bez porazených
Jubilejný Jazz START UP: večer víťazov bez porazených
Jubilejný Jazz START UP: večer víťazov bez porazených
Jubilejný Jazz START UP: večer víťazov bez porazených
Jubilejný Jazz START UP: večer víťazov bez porazených
Jubilejný Jazz START UP: večer víťazov bez porazených

 

 

Ďalšie články

Jazz START UP: Víťazom prvého kola koncertných duelov sa stalo zoskupenie New Message Jazz
V sobotu 23. novembra sa v bratislavskom Bohéma Bare uskutočnilo prvé kolo súťaže mladých jazzových...
Nech je dobrej hudby medzi nami veľa
Milí priatelia hudby zvanej Jazz, priatelia dobrej hudby. Akosi vždy, na prelome rokov prichádza...
Jazz Start Up 2019 pozná svojich víťazov. Debutový album nahrá duo Mihaľová a Šedivý
Siedmy ročník súťaže mladých jazzových talentov dospel do finále. Cenu za živé vystúpenie si...
Miloš Biháry Trio v štúdiu Slovenského rozhlasu
Druhé kolo súťaže Jazz START UP posunulo do finále trnavsko-senickú formáciu Miloš Biháry Trio,...
Kováč & Uherek & Vy
V dnešnej, kultúrne podvýživenej dobe, sa čoraz viac umelcov prikláňa k interaktívnejšej spolupráci...
Deväťdesiatdeväť úderov Roya Haynesa
Začiatkom novembra otriasla hudobným (nielen jazzovým) svetom správa o odchode Quincyho Jonesa a...
City Sounds: pozoruhodne zostavené jesenné menu
O hudobne výživnej ponuke novembrového City Sounds Festivalu sme už prednedávnom písali a už v...
Pozitívna správa o dystopickej budúcnosti – album „Mammatus“ Sisy Fehér
Multižánrová slovenská speváčka a hudobníčka Sisa Fehér sa posledné desaťročie pohybovala medzi...