Všetkých? Snáď by postačili aj fúzie jazzmanov slovenských krajov... Parafráza politického sloganu, presláveného a používaného za oných, nie až tak dávnych čias, však môže slúžiť ako výzva pre jazzových hudobníkov, zrelých na vydanie zvukového nosiča.
Za výzvou stojí Slovenská jazzová spoločnosť, ktorá každoročne navrhuje vydavateľstvu Hudobného fondu edičné tituly pre jazzové albumy. Určite ste v posledných mesiacoch započuli o netradičnom prepojení poetiky Pavla Országha Hviezdoslava s jazzom v podaní vokalistu Matúša Uhliarika a zoskupenia klaviristu Františka Báleša (album „Sonety“), prípadne zachytili nahrávku „Reflection of my soul“, ktorou minulý rok debutoval gitarista Samuel Marinčák (a získal za ňu cenu verejnosti Esprit). Tieto albumy vznikli práve vďaka podpore Hudobného fondu a vyšli pod krídlami jeho vydavateľstva. Podobne ako v posledných rokoch vynikajúci debut kontrabasistu Petra Kormana „Root System“, Pocta Nirvane Tomáša Lukáča „Heart-shaped“, experiment „in pluto“ dvojice uO uO, debut „Common Playgrounds“ Tibor Feledi Kairos Quintet, albumy Štefana Bugalu, Róberta Ragana Jr., Petra Palaja, Martina Uhereka, Lukáša Oravca…
A čo pozoruhodný exkurz do odkazu Leoša Janáčka „Tales From My Diary“, ktorý spískali Polajka / Nikolaj Nikitin Ensemble with Miroslav Vitouš či šťavnaté CD/DVD Štefana 'Pištu' Bartuša „Collectivity“? Nie, nechystám sa robiť výpočet, čo všetko pod krídlami tejto verejnoprávnej inštitúcie vyšlo. (Mimochodom, posledné roky jej šéfuje excelentný jazzový skladateľ, aranžér, bandlíder a gitarista Matúš Jakabčic.) Tieto nahrávky som uviedol ako príklad či inšpiráciu, keďže Rada Slovenskej jazzovej spoločnosti sa prostredníctvom výzvy rozhodla osloviť širokú obec potencionálnych záujemcov o možnosť vydania svojho albumu.
Čo všetko treba pre to urobiť? Do konca februára (do 28. 2. 2022) poslať e-mailom (v .doc / .docx. prílohe) návrh na vydanie CD, ktorý musí obsahovať obsadenie skupiny (prípadne zoznam účinkujúcich na albume), ako aj predbežnú dramaturgiu CD s uvedením autorov skladieb, vrátane aranžérov či spracovateľov. Je tiež potrebné pripojiť stručný životopis (kapely alebo hudobníka, ktorý je hlavným protagonistom projektu) s doterajšou diskografiou a demonahrávku aspoň jednej tretiny skladieb, uvedených v dramaturgii. Skladby je nutné zaslať na CD alebo ich zdieľať na internete (https://nullupload.com) a link uviesť na prihláške. Do Predmetu e-mailovej správy je potrebné uviesť „SJS CD“. Nedodržanie podmienok alebo zaslanie neúplných náležitostí môže vylúčiť projekt z konečného hlasovania.
Kontaktná osoba pre výzvu:
Katarína Ovseníková
sjs@gti.sk
Keď som už začal nahrávkami, nemôžem skončiť inak ako osobnou spomienkou: za mojich študentských čias bol Hudobný fond vzácnym (vlastne aj jediným) prameňom domácich jazzových nahrávok a každá z nich bola pre mňa i pre okruh mojich priateľov sviatkom. Či už to bolo novátorské „infikovanie“ jazzového mainstreamu folklórom na albume Jána Hajnala „Monk´s Tatra Dream“, ukážka aranžérskeho umenia Matúša Jakabčica a jeho parádneho ansámblu („Matúš Jakabčic Tentet feat. Special guest Greg Hopkins“), bopový koncertný záznam kvinteta okolo Juraja Bartoša („Hot House“), nadupané fusion Juraja Grigláka („Bass Friends“)… Skúste niekedy siahnuť po týchto nahrávkach, možno vám poskytnú iný, komplexnejší pohľad na slovenské jazzové dianie. Príležitostí je dostatok: napríklad viaceré zo spomenutých titulov ponúka Hudobný fond prostredníctvom svojej (v tejto dobe najmä internetovej) predajne Musica Slovaca za zahanbujúco smiešne peniaze. Love for Sale…
https://www.musicaslovaca.sk/index.php?route=product/category&path=70&page=1
Text: Peter Motyčka