Jazzman týždňa: Bill Frisell

Jazzman týždňa: Bill Frisell
Radovan Baláž

Tohto prvoligového gitaristu a skladateľa určite všetci dobre poznáte. Na hudobnej scéne figuruje už viac ako 30 rokov. Začiatky jeho kariéry sú spojené s vydavateľstvom ECM Records a dlhoročnou spoluprácou s Paulom Motianom, kde hrával ako člen jeho kapely až do Motianovej smrti v roku 2011. Od roku 2000 môžeme sledovať jeho postupne eklektický hudobný štýl, ktorý sa vyznačuje prvkami folku a country.

Jeho zoznámenie s Johnom Zornom zohralo tiež veľmi dôležitú úlohu. Bill Frisell bol súčasťou New Yorskej Downtown Scene a pracoval v Soho Music Gallery, kde jedného dňa v roku 1982 na seba so Zornom natrafili. Frisell v tom čase nahrával svoj debutový „In Line“ a o pár rokov neskôr opustil ECM a začal si budovať vzťahy s Nonesuch Records. V Knitting Factory, ktorá sa v roku 1987 práve rozbiehala tam Frisell vystúpil ako jeden z prvých účinkujúcich s Fredom Frithom a Rubym Changom hrajúc práve Zornovu skladbu „Hu Die“.

Od tých čias bola Billova práca veľmi dobre zdokumentovaná na jeho platniach. Pokračoval v spolupráci s triom Paula Motiana s Joeom Lovanom a tiež vystupoval s Jimom Hallom, Elvisom Costellom, Ronom Carterom, Gingerom Bakerom, Marianne Smithovou. Uviedol kompozíciu Stevea Mackeyho „Deal“ v Carnegie Hall spolu s American Composers Orchestra pod taktovkou Dennisa Russella Daviesa. Taktiež odznela v Los Angelskej Filharmónií, ktorú vtedy dirigoval známy fínsky skladateľ a dirigent klasickej hudby Esa-Pekka Salonen. Tiež začal byť aktívny v oblasti komponovania filmovej hudby a jeho hudbu možno počuť vo filme Gary Larsona „Tales from the Farside“ alebo Gus Van Santovom „Psycho“. Najväčšou z týchto spoluprác bola na filme Wima Wendersa „Million Dollar Hotel“ na hudbe ktorého sa podielal spolu s Brianom Enom, Brianom Bladeom, Jonom Hassellom, Bonom, Gregom Cohenom a Adamom Dornom. Napísal tiež hudbu pre Frakfurtský Balet. V televízií sa objavil napríklad v programoch „Night Music“ a „The Tonight Show with Jay Leno“.

V domácom prostredí rád vystupuje v klube „The Tractor Tavern“. Pokračuje v práci s Wayneom Horvitzom a Robinom Holcombom, ktorých spoznal na severo–západe, kde okrem iného spoznal i mnohých ďalších umelcov od hudobníkov až po animátorov a maliarov. Jeho univerzálny hudobnícky charakter mu umožnil v minulosti spoznať mnohých ľudí a vďaka jeho pokornej a miernej povahe si viaceré z nich udržať i naprieč desaťročiam a obohatiť tak poslucháčov dobrej hudby o ďalšie skvelé nahrávky.

Autor: Radovan Baláž

Zdroj: billfrisell.com

Foto: video - Bill Frisell: A Portrait

 

 

 

Ďalšie články

Andreas Varady nahráva s jazzovými legendami
Má šestnásť, je firemným hráčom výrobcu gitár Benedetto, v októbri podpísal zmluvu s ...
Andreas Varady: Verve som opustil, no nerozišli sme sa v zlom, najnovší album je premiérou môjho súčasného ja
Gitarista Andreas Varady, slovenský rodák žijúci v Írsku, sa stal hviezdou na svetovej jazzovej...
Jazzman týždňa: Benny Goodman
  Benny Goodman bol americký jazzový a swingový hudobník, klarinetista a kapelník. Často...
Recenzia CD: Berezova "Intuícia" nesklamala
Gitarista Pavol Bereza nie je žiadnou novou tvárou na scéne slovenského jazzu. Dlhé roky pôsobí ako...
A Plane To Catch - zábavné návraty do doby najlepšej hudby
Opäť si si dovolím upozorniť čitateľky a čitateľov portálu jazz.sk na produkciu z Dánska...
Němá éra Dana Bártu na československom turné
Dnes začína československé jesenné turné mnohonásobného laureáta ocenenia Spevák roka a Spevák...
Narodeniny vo veľkom štýle – Cotatcha Orchestra
Už desať rokov pôsobí na českej scéne nesmierne originálny a ojedinelý bigband Cotatcha Orchestra,...
Kováč & Uherek & Vy
V dnešnej, kultúrne podvýživenej dobe, sa čoraz viac umelcov prikláňa k interaktívnejšej spolupráci...