Etta James – Radosť, bolesť, horkosť i utrpenie 2/3

Etta James – Radosť, bolesť, horkosť i utrpenie 2/3
Tomáš Galata

Pokračovanie prvého dielu...

Po nahrávke “Roll with Me Henry“ sa kapela Creolettes zmenila na Etta James & Peaches. V autobuse bandu Johnna Otisa prechádzali deň za dňom celú Ameriku naskrz popretkávanú rasizmom a segregáciou, na pódiách sa striedali s vtedy najväčšími hviezdami ako Ray Charles, Pee Wee Crayton, Guitar Slim a Chuck Berry. Spievali prevažne skladby vtedajšej zlatej éry ako hit od Little Waltera “My Babe“, “Earth Angel“ alebo hit Johnnyho Acea “Pledging My Love“.  Skutočný prelom nastal až s piesňou “Good Rockin´ Daddy“. Nahrávka na labeli Modern Records sa uchytila medzi Top Ten hitmi roku 1955 a Ette James predurčila sólovú kariéru. Svojím talentom zatienila priateľov z kapely Peaches a na pódiách odvtedy vystupovala ako Miss Peaches.

 

            Jej sólový úspech vytrval až do konca dekády. Našla si omnoho širšie a horlivejšie publikum ako pred rokom 1955 a  jedným z vrcholov končiacej dekády bolo pre Ettu James vystúpenie na pódiu spoločne zdieľanom s Billie Holiday a orchestrom Count Basieho v rámci programu rádiovej šou Jazz Plus Blues Equals Soul v New Yorku v jednom z posledných zachytených vystúpení chátrajúcej Billie Holiday.  Jedným z hlavných zbraní Etty James na pódiu bol okrem obrovského talentu aj jej pôvab. Strieborná farba vlasov po vzore noirovej divy Joyce Bryant, s perami namaľovanými podľa herečky Jane Mansfield z Etty urobili neprehliadnuteľnú bytosť na začmudených pódiách lokálnych barov, o to väčšmi, keď sa ozval jej burácajúci vokál. Tak sa Etta dokázala udržať na úrovni spolu so speváckymi esami ako Bo Diddley, Little Richard a Marvin Gaye.  

 

Etta James – Good Rockin´ Daddy (1955)

 

  Etta James spolu s Phil Chessom a producentom Ralph Bassom   Ubúdajúca sláva putujúcich big bandov koncom 50-tych rokov sa odzrkadlila aj na smerovaní populárnej hudby. Rock & Roll si vyhranil hranice bližšie k bielemu publiku a na oblohe sa zjavili nové tváre dovtedy v tichosti, po nedeľných  omšiach, rastúceho soulu s menami ako Sam Cooke a Jackie Wilson.  V strede toho všetkého stálo úspešné vydavateľstvo Chess Records v Chicagu, založené v roku 1947 poľskými imigrantmi Leonardom Chessom a Philom Chessom. Z exkluzívnym balíkom hviezd ako Muddy Waters, Howlin´ Wolf, Little Walter Jacobs alebo nestorom blues Willie Dixonom stálo pri prerode akustického blues na elektrické a bolo prístavným bodom všetkých bluesových muzikantov z juhu a éry ranného Rock & Rollu.

     "Bola som stále žhavá dostať od nich ponuku” spomínala Etta, ako ju viedli kroky ku Leonardovi Chessovi.  Harvey Fuqua, doo-wap a Rhythm & Bluesový spevák a leader skupiny Moonglows, bol tým, kto Ettu nasmeroval do Chess Records.

“Ja a ešte jedno dievča sme skončili šou s Jackie Wilsonom v St. Louis a po vystúpení sme mali ledva peniaze na cestu do Chicaga. Prihlásili sme sa tam v hoteli, kde som prvýkrát v živote hladovala. Keď sa Chess dozvedel, kde sme, založil nás a vzal nás odtiaľ preč.”

     V máji roku 1960 na piatej priečke Rhythm & Bluesového celonárodného rebríčka zažiarila skladba pod producentským dohľadom Ralph Bassa a aj vďaka Chessovej zásluhe o prerod Ettinho hudobného smerovania srdcervúca balada “All I Could Do Was Cry”.

 

Etta James - All I Could Do Was Cry (1960)

 

Galéria

etta-james-studio-3-sized.jpg

 

 

Ďalšie články

Etta James – Radosť, bolesť, horkosť i utrpenie 3/3
Pokračovanie druhého dielu:          Etta James sa pretransformovala na...
Filmové fórum predstaví vzácne jazzové krátke filmy zo začiatku storočia
Filmové fórum mesta New York začiatkom júna predstaví krátku kolekciu vzácnych jazzových krátkych...
Jazzman týždňa: Duke Ellington
Americký skladateľ, dirigent a klavírista Duke Ellington patrí medzi najvplyvnejšie osobnosti jazzu...
VRAVELO SA V COTTON CLUBE - Letný vánok z Charlestonu
"Vravelo sa v Cotton Clube" je séria príbehov z obdobia jazzového veku. Sám F. Scott Fitzgerald by...
Kamasi Washington konečne na Slovensku
Len pred niekoľkými týždňami sme upozorňovali na amerického saxofonistu Kamasiho Washingtona, ktorý...
Hlási sa Miloš Železňák
Na domácej hudobnej (nielen jazzovej) scéne pribudne každoročne celkom slušný počet nových...
Za Martialom Solalom
Kým v novembri mnohých zaskočili odchody amerických velikánov Quincyho Jonesa a Roya Haynesa,...
Modré nebo Funny Fellows
Hudobná formácia Funny Fellows sa v hudobnom priestore vyskytuje už od roku 1993. Svoj prvý koncert...