CD Root System: Kontrabasista Peter Korman prináša unikátny prístup k modernému mainstreamu
Kontrabasista Peter Korman, ktorý patrí k súčasnej vychádzajúcej generácii jazzových hudobníkov na Slovensku, vydal minulý rok svoj debut. Zaujalo ma na ňom ihneď niekoľko vecí. Prvou z nich bol fakt, že v našom regióne nie je častým zvykom, že by kontrabasisti nahrávali svoje profilové CD. Ďalšou bolo napríklad zloženie kapely, ktorá je postavená z menej známych mien na československej hudobnej scéne.
Album „Root System“ sa skladá z ôsmych autorských kompozícií lídra, ktorým je vynikajúci kontrabasista a skladateľ Peter Korman. Koncepčne ide o hudbu založenú na modernom jazzovom mainstreame. Témy sú veľmi chytľavé, Korman sa ako skladateľ a aranžér krásne vyhral so širokou zvukovosťou jeho kvinteta. Okrem Kormana na kontrabase tu hrajú Marek Kotača – alt saxofón, Radek Zapadlo a Martin Uherek – tenor saxofón, Martin Konvička – klavír a Kristián Kuruc – bicie nástroje.
Kapela je veľmi dobre zohratá a vytvára jeden živý organizmus plný súhry a spoločného prístupu k hudobnej estetike. Kormanove skladby majú v sebe silný groove a drive, ktorý je pre poslucháčovo ucho nákazlivý, čo najviac badám v téme „Blues 218“. Skladba je založená na viacerých rytmických plochách, ktoré vytvárajú napätie. Silnou devízou tejto dosky sú nielen „tutti“ pasáže celého bandu, ale aj sólistické výkony jednotlivých protagonistov, ktorí sa v tejto polohe cítia ako doma. Lyrické časti striedajú dobre vystavané sóla s jasnou gradáciou a logickou motivickou prácou – hlavne v kompozícii „Ballad“. Následná „Pete´s Groove“ opäť pokračuje v štýle vzájomne prelínajúcich sa rytmicko-melodických plochách, ktoré sa na konci frázy stretávajú a uzatvárajú rytmickú a harmonicko-melodickú tenziu. Výnimočne dobre znie kolektívna improvizácia „altky“ a „tenora“. Výborné sólo tu predviedol aj líder, ktorý sa uvoľnil a dostal krásnu podporu od svojich sidemanov.
Modálne plochy v rubátovej téme „Explanation of The C.C.“ sú sprevádzané spievajúcou Kotačovou „altkou“, v ktorého sóle sa vyskytuje aj citácia štandardu „Round Midnight". Dokonalo sa hodila do nálady tejto kompozície. V predposlednej swingujúcej „The Cheese Cedar“ hrá veľmi dobré sólo Martin Uherek, odkazujúci na Dextera Gordona, Sonnyho Rollinsa či Johna Coltranea. Jeho tenor prináša nový zvuk do Kormanovho bandu. Záverečná „Apprentice“ sa vracia k zaujímavým rytmicko-melodickým plochám, ktoré nenechajú jazzového fajnšmekra chladným. Kormanov kompozično-aranžérsky prístup je unikátny a veľmi zrelý. Jeho cit pre postupnú výstavbu a gradáciu sa ukazuje nielen v jeho rukopise, ale aj v improvizáciách.
Album „Root System“ je dôkazom toho, že na slovenskej jazzovej scéne sa zrodil ďalší zaujímavý prístup k post-bopovej tradícii. Korman si založil kapelu, ktorá absolútne vyhovuje jeho hudbe. Nejde o štýl hry „kto zahrá viac ,či rýchlejšie“. Kapela slúži hudbe, ktorá jasne naznačuje, akým smerom sa majú hráči v improvizáciách uberať, čo všetci sólisti veľmi dobre pochopili. CD poteší každého fanúšika moderného mainstreamu, ktorý hľadá viac lyriky a jemnosti ako horlivosti a rýchlosti.
Dávid Oláh