Brad Mehldau je jedným z mnohých jazzových klaviristov, ktorí sa počas svojej kariéry ponorili do hudby Johanna Sebastiana Bacha. Málokto však poňal diela z knihy Temperovaného klavíra za melodický a harmonický zdroj svojej improvizácie. Na svojom najnovšom albume "After Bach" (prekl. Po Bachovi) Brad dokazuje, že je to možné a dokonca veľmi žiadúce. Ide o kombináciu pôvodných Bachových skladieb a Mehldauových improvizácii na ich základe. Album vyšiel vo vydavateľstve Nonesuch Records 9. marca 2018.
Hudobní historici považujú Bacha za vynikajúceho improvizátora. Nie všetky jeho skladby sa dostali do zapísanej podoby - mnohé z nich začali ako improvizácie, z malého motívu alebo harmonického postupu boli následne rozvinuté prostredníctvom kontrapunktických metód, charakteristických pre hudbu baroka. Podobný proces tvorby nového hudobného materiálu predstavuje aj Mehldau, ktorý intuitívne Bachove skladby rozvádza prostredníctvom nových ciest.
Podobne ako v pôvodnom Bachovom diele, aj na Mehlauovom albume sa objavujú charakteristické opakované témy a melodické motívy, ako aj niekoľko veľmi sofistikovaných pasáží s vysokou úrovňou invencie. Tie sú striedané a dopĺňané dlhými moduláciami, rozjímavými a temnými plochami a širokou paletou výrazových prostriedkov. Výsledkom je nežné uvoľnovanie Bachovej prísnej harmonickej logiky v prospech jazzovej improvizácie.
Hovorí sa, že takmer všetká moderná hudba vychádza z Bacha a aj po troch storočiach od jeho existencie sa na hudobnej scéne objavujú muzikanti, ktorí v jeho tvorbe nájdu novú inšpiráciu pre svoj hudobný rozvoj. Brad Mehldau a jeho album After Bach je rozhodne jedným z týchto počinov a oplatí sa vypočuť!
Zdroj: npr.org
Autor: Martin Uherek
Foto: Michael Wilson