Vysoko nastavená laťka koncertnej série projektu City Sounds pripravila hudobným fajnšmekrom ďalšiu lahôdku. Pod obrátenú pyramídu zavítal frontman vokálu jazzového sveta Kurt Elling, aby veľkolepo otvoril jazzovú sezónu roku 2014.
Vypredaná sála Veľkého koncertného štúdia Slovenského rozhlasu je pozitívnym dôkazom, že stále viac ľudí si chce dopriať plnohodnotný kultúrny zážitok. Sobotný večer patril dvom hudobným zostavám, ktoré naplnili i predčili tieto očakávania.
Ako prvý sa na pódiu zjavili hudobníci projektu Expresie, pochádzajúceho z pera flautistky, klaviristky a skladateľky Sisy Michalidesovej. Kapela zložená z vynikajúcich slovenských jazzových umelcov zahrala päť autorských kompozícii z čerstvého albumu s rovnomenným názvom. Charakteristický hudobný rukopis Sisy Michalidesovej sa posunul v novom projekte do vôd elektronickejších a jazz-fusionovejších.
Sálou sa niesli originálne hudobné témy s meniacimi sa rytmami, i nepravidelným metrom, variovaním a gradáciou. Klavirista Peter Preložník kúzlil na klávesoch methenyovské zvuky, gitara Pavla Berezu ukážkovo stavala dramaturgie sól, nevraviac o šlapajúcej rytmickej dvojke Juraj Griglák - Marián Ševčík.
Svoje umenie experimentov s efektovými hlasovými moduláciami predstavil spevák Samo Hošek, ako hosť si zaspievala na slovenské texty Petra Konečného vynikajúca jazzová speváčka Hanka Gregušová. Všetko to samozrejme zastrešovala flauta a klavír autorky hudby Sisy Michalidesovej. Vydarený úvod veľkého večera.
Po prestávke už patrilo pódium hlavnej hviezde programu. Kurt Elling s imidžom hollywoodskeho elegána opantal svojim uhrančivým šarmom publikum už pri svojom entreé na pódium. Úvodnou skladbou „Come fly with me“ otvoril repertoár čerpajúci z aktuálneho albumu 1619 Broadway. Sálu zaliala nezameniteľná farba Kurtovho hlasu. Jeho povestne rezonujúce rovné tóny s dokonalou intonáciou vyvažovalo široké emotívne vibráto. Kapela zložená z jedinečných hudobníkov vkusne destilovala podstatu originálov skladieb Amerického songbooku cez jazzový filter dneška. Po boku frontmana hrali na pódiu hudobníci jeho súčasného kvinteta: Clark Sommers – kontrabas, Kendrick Scott – bicie nástroje, John McClean – gitara, a Gary Versace - klavír.
Dramaturgia koncertu našla rovnováhu medzi tradičnejšie poňatými aranžami a súčasným trendom smerovania jazzu. Zatiaľ čo swing „I’m satisfied“ a balady „House is not a Home“ a „I Only Have Eyes for You“ priniesli závan sinatrovského Las Vegas, kompozície „You Send Me“ a „On Broadway“ rozvibrovali sálu modernými groovmi, atmosferickými reharmonizáciami, modálnymi sólami, nepravidelným rytmom a freejazzovým introm. Neustály pohyb vývoja jazzu a vstrebávanie vplyvov „zvonku“ demonštroval kontrabasista Clark Sommers svojou európskou až klasickou melodikou sól, gitarista John McClean si zas vystrihol úvodný riff sóla v On Broadway v našej podhaľanskej stupnici (pre zvedavcov, to je tá dominantná so zväčšenou kvartou).
Kurt Elling prezradil divákom svoje najnovšie hudobné plány do budúcnosti. Rok 2015 by mal priniesť pokračovanie projektu Passion World, ktorý mapuje hudbu rôznych kútov sveta. A kedže zo Slovenska si ešte nič neodniesol, vyzval poslucháčov o zaslanie hudobných tipov na facebook. Od našich severných susedov si požičal do repertoáru skladbu speváčky Anny Marie Jopek s názvom „Me jedyne niebo“, nahranej na albume Upojenie s gitaristom Pat Methenym. Na prekvapenie všetkých zaspieval Kurt Elling túto pôvodne Methenyho inštrumentálku v kurióznej americkej poľštine, ktorá vyznela ako zvuk nepoznaného hudobného nástroja.
Na koncerte samozrejme nemohol chýbať odľahčený humor amerických show, v ktorých je Kurt Elling s nadhľadom doma. Bavil divákov historkami, uvádzal do údivu svojou virtuóznou technikou, či už pri rytmicko vokalizačnom duele s bubeníkom Kendrick Scottom, alebo scatových sólach posúvajúcich hranice technických možnosti ľudského hlasu.
Záverečná skladba Golden Lady od Stevie Wondera vyburcovala divákov do okamžitých standing ovations, odmenených dvoma prídavkami. Po emotívnej balade, zhudobnenej básni James Joyesa s názvom „Dear Heart, Why Will You Use Me So?“, ukončil Kurt Elling oslavu jazzového spevu s bossa nova verziou francúzskeho šansónu „La vie en rose“, presláveného šansoniérkou Edith Piaf.
Za dvojkoncert plný hudobnej inšpirácie, energie, a neopakovateľného zážitku patrí veľké poďakovanie Kurtovi Ellingovi, Sise Michalidesovej, a samozrejme autorom cyklu koncertov City Sounds, Matejovi Šálekovi a Mariánovi Pavlovičovi!
After party po koncerte v Kafe Scherz ponúkla unikátnu jam session neúnavného bubeníka Kendrick Scotta so speváčkou Hankou Gregušovou, saxofonistom Radovanom Tariškom, klaviristom Gabom Jonášom a kontrabasistom Martinom Kapustníkom.
Foto: Rudolf Baranovič
Peter Baláž