Report: Don Ellis Tribute Orchestra
1.apríla 2013, v Ateliéri Babylon, Bratislava
Všetka česť organizátorom (najmä p. Petrovi Polanskému, Matejovi Šálekovi a Borisovi Čellárovi), ktorým sa podarilo dostať koncert DETO (Don Ellis Tribute Orchestra) mimoriadne a „mimo poradia“ aj na pódium bratislavského Ateliéru Babylon – v predvečer ich hlavného koncertu vo viedenskom Konzerthause.
O tomto projekte skvelého rakúskeho trúbkára Thomasa Ganscha (nielen obdivovateľa, ale najmä vynikajúceho interpreta Dona Ellisa) a dirigenta Marcusa Geiselharta, už odznelo viacero článkov a oznamov, preto nie je potrebné ich znova opakovať a citovať. Pokúsim sa sa s vami podeliť o aktuálny zážitok z koncertu. A keď hovorím „pokúsim“, tak to myslím doslova, lebo som si vedomý, že vyjadriť bezprostredný zážitok, dojmy a atmosféru koncertu v písanej reportáži nie je ani možné!
S naklepaním prvej skladby „French Connection“ (z rovnomenného celovečerného filmu), sa odštartovala lavína závratných, vynikajúcich, prekvapujúcich, technicky až hádam nemožných spoločných chórusov a virtuóznych sól – táto lavína nemala jednoducho zmilovanie a niesla nadšených divákov až do konca koncertu. Sólista a autor projektu Thomas Gansch bol aj moderátorom – a veľmi vtipným a neškrobeným. Jasné, že jeho kľúčová postava v orchestri Mnozil Brass je mu prirodzená a vlastná.
Telegraficky o ďalšom priebehu večera:
V skladbe „Fiver To Don Ellis“ (Th. Gansch), už svietil Thomas Gansch ako výnimočný jazzový trúbkár.
„Final Analysis“ (D. Ellis), sóla: vynikajúci klapkový trombón; gitara; trúbka s el. efektami; a neskutočné sólo dvoch bicistov!
„Indian Lady“ (D. Ellis), trúbkové a trombónové sóla, úžasné všetky sekcie!
„Open Wide“ (D. Ellis), všetkých 19 hráčov unisono scatuje konnakol slabiky tak-tak-takatak–ták, samozrejme v šialenom rytme samby a v presných synkopách! Potom hviezdne trúbkové a bicie sólo.
„Come Back Home“ (Th. Gansch), s prekrásnym trúbkovým sólom Adama Rapa.
„In a Turkish Bath“ (D. Ellis), orientálna harmónia a rytmy. Drevá hrajú ťažké chórusy v neskutočných poltónových hlasových intervaloch, skvelé sóla trombón a alt saxofón.
„Bulgarian Bulge“ (D. Ellis), no to je za hranicami chápania orchestrálnej hry bežného big bandu! Všetci poznáme pre nás také zložité a zložené 33-šestnástinové (t.j. 15+18/16 ...!) balkánske rytmy. A teraz si to predstavte v podaní unisono brilantne celý big band! Šialené!
„Pussywiggle Stomp“ (D. Ellis), s „pomocou“ tlieskajúceho obecenstva – strhujúca paľba!
A záverečná skladba - „Great Divide“ (D. Ellis), neskutočná „dorážka“ už aj tak bezvládneho publika. Šialené technické tutti trúbiek a trombónov. A aj saxofónov systémom „Super sax“! A nakoniec duo bicie!
Don Ellis, americký avantgardný a výnimočný jazzový trúbkár, skladateľ, bubeník, aranžér, pedagóg a dirigent, stihol za svojho, žiaľ veľmi krátkeho 44-ročného života (*25.júla 1934 - †17.decembra 1978), priniesť do zaužívaných pravidiel zvuku, nástrojového zastúpenia, rytmiky a taktovej metriky toľko inovácií a zmien, že jeho hudobný odkaz najmä v prácach big bandu je stále nedocenený a je predmetom štúdií a skúmania. Študoval princípy indickej, arabskej – ale aj balkánskej hudby a experimentoval s nepravidelnými 5,7,9,11,19,25,33–osminovými a šestnástinovými rytmami. Je známe, že na špeciálne postavenej trúbke si dal dokonštruovať štvrtú – štvrťtónovú klapku.
V duchu týchto odkazov je orchester DETO, v ktorom hrajú mnohí členovia bývalého vynikajúceho Vienna Art Orchestra, viac ako len dôstojným interpretom diela Dona Ellisa.
Zloženie orchestra (19) :
Trúbky : Aneel Soomary, Adam Rapa, Bernhard Nolf, Tobias Reisacher
Trombóny: Dominik Stöger, Robert Bachner, Martin Grünzweig, Erik Hainzl
Saxofóny, klarinety, flauty: Florian Trübsbach, Clemens Salesny, Thomas Kugi,
Christian Mauer, Herwig Gradischnig
E-gitara: Martin A.Koller
E-bass, E-violončelo: Raphael Preuschl
2 x bicie / perkusie : Herbert Pirker, Lukas König
Sólová trúbka : Thomas Gansch
Dirigent : Markus Geiselhart
Čo na záver? Tí, čo tam boli, tí to zažili! A tí, ktorí neboli - prosím vás, vypočujte si na YouTube live nahrávky „Don Ellis Big Band“ (je tu väčšina originálov tých skladieb, ktoré som menoval) – a potom isto pochopíte, čo sa včera dialo v bratislavskom Ateliéri Babylon a čo sa tak pracne pokúšam komentovať.
Vlado Vizár
Foto: Zdenko Hanout